Kryptering

Vår nettbutikk benytter SSL (Secure Sockets Layer) som er en protokoll for autentisering og kryptering av nettverkskommunikasjon opprinnelig utviklet av Netscape. Den mest brukte protokollen for å opprette sikre nettverksforbindelser over Internett. Vi benytter selskapet Globcharge til å ta seg av alle våre sikre kredittkorttransaksjoner.


Sikkerhet er en høy prioritet hos oss for å gi deg en sikker nettopplevelse. Ditt privatliv og din sikkerhet er av høyeste viktighet, og derfor har vi brukt mye tid og energi på å sikre at dine personlige opplysninger er trygge hos oss. Det er fint om du tar deg tid til å lese om hvilke tiltak vi har iverksatt for å hjelpe deg å beskytte dine opplysninger og gjøre dine elektroniske transaksjoner sikrere.

 

Sikrere overførsel
 
Datakryptering: Hvis du bruker en sikkerhetsaktivert nettleser krypteres opplysningene du sender oss i forbindelse med kjøpet, noe som gjør den ekstremt vanskelig å lese, selv om opplysningene snappes opp urettmessig på veien. LShop bruker bransjestandard Secure Sockets Layer-teknologi (SSL) til å kryptere potensielt sensitive opplysninger som navn og adresse, og kritisk sensitive opplysninger som kredittkortnummer.

 

1. Sikkerhetsinnstillinger i nettleseren

Sikkerhetsinnstillingene i nettleseren din er den første forsvarslinjen din når det gjelder å hindre tyveri eller uønsket visning av konfidensielle, personlige opplysninger. Med de mest populære nettleserne har du muligheten til å motta et varsel hvis noe av det nedenstående skjer eller er i ferd med å skje: skifte mellom sikre og usikre overføringsmodi mottak av en ugyldig nettstedsidentifikator for nettsteder du er i ferd med å sende til og sending av en overføring over en "åpen" eller usensurert forbindelse
 
Kontroller sikkerhetsinnstillingene i nettleseren din for å se hvilke kontroller som er mulige og hvilke som allerede er i kraft.

2. Sikkerhetssignaler i nettleseren.

Nettleseren viser deg hvilke sikkerhetstiltak som gjelder for inntasting av data på en nettside, på flere måter: URL-en som identifiserer siden, vil alltid begynne med "https//" i stedet for den vanlige "http//" og det vises et sikkerhetssymbol som angir drift i en modus som støtter sikre overføringer :

 - "lukket lås"-ikon vises i hjørnet nederst til høyre i Microsoft Internet Explorer-vinduet
 - "hel nøkkel"-ikon vises i hjørnet nederst til venstre i Netscape Navigator-vinduet
 

        
Microsoft Ineternet Explorer                                       Netscape

For de som bruker nettleseren Opera vil en se det kun på URL-en som starter med "https//" i stedet for den vanlige "http//".

Vi håper at så snart du har forstått tiltakene vi bruker, og forholdsreglene du selv kan ta for å beskytte deg selv, vil du bli like trygg som oss når det gjelder sikkerheten til transaksjonene og de personlige opplysningene dine.

 

 

Nettvett 
Nærmere 60 prosent av oss har handlet på internett. Men er det trygt å gi bort kontonummeret sitt på nettet?

- NÅR DU BRUKER VISA til å handle på nettet, er hovedregelen; får du ikke varen din, eller blir lurt på annen måte, slipper du å betale. Dette gjelder også hvis nettbutikken går konkurs før du får varen. Derfor handler du tryggest på nettet når du betaler med kort, mener pressetalsmann Thomas Midteide i Visa.

Tar du noen forholdsregler og utviser nettvett, er det trygt å handle på nettet.

  • Legg bare igjen kortnummeret på en sikker betalingsside. Som regel starter adressen til slike sider med ”https” i stedet for ”http”. Se etter hengelåssymbolet nederst i venstra hjørne av skjermen. Lukket hengelås betyr at du er i sikker sone.
  • Oppbevar kortet ditt som et verdipapir. Bruk Visa-kortet i butikker du kjenner eller som virker seriøse.
  • Det er en god regel å skrive ut bekreftelsen på en handel. Ta vare på denne informasjonen for kontroll mot din kredittkortfaktura eller konto.
  • Les avtaler og vilkår som gjelder for nettbutikken, og sjekk at totalbeløpet inkluderer alle kostnader, som for eksempel frakt.
  • Ta umiddelbart kontakt med banken din eller kortutsteder dersom du finner uregelmessigheter på din kredittkortfaktura eller konto.

 

Hva hvis …:

 

  • …du er misfornøyd med varen?
    - Dersom du har fått en mangelfull vare, er det viktig at du kontakter butikken med en gang. Vanlige kjøpsrettslige regler gjelder uansett og du kan klage på vanlig vis. Det er imidlertid viktig å merke seg at dersom du handler med en nettbutikk utenfor Europa, risikerer du at rettsvernet ikke står like sterkt som i Norge, sier Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

    Alle nettbutikker skal oppgi kjøpsvilkår og hvilke klagemuligheter du har dersom varen ikke svarer til forventningene. Husk å lese disse nøye før du bestiller.

  • …du blir lurt og ikke mottar noen vare:
    - Kontakt kortselskapet. Du skal ikke betale dersom du har blitt lurt.
  • ... jeg oppdager at noen har misbrukt kortet mitt på Internett?
    - Dersom du opplever at noen misbruker kortet ditt på Internett, må du ta kontakt med banken din og fylle ut en egenerklæring der du skriver under på at du ikke vedkjenner deg kjøpet. Benytter du kredittkort, må du informere banken om at beløpet ikke skal trekkes på grunn av feil.

Kilder: VISA Norge og Forbrukerrådet.